PETER DONDERS

PETER DONDERS

Peter Donders werd in 1965 in Leut, België, geboren als de zoon van een
timmerman die wegens polio voor het leven aan een rolstoel was gebonden.
Na de lagere school in Maasmechelen ging hij naar de bekende Maaseikse
Technische School en studeerde hij af als meubelmaker op 22-jarige
leeftijd.
Direct na zijn afstuderen begon Peter Donders als meubelmaker en experimenteerde
hij al heel vroeg met speciale vormen en materialen.
In 1994 ontmoette hij zijn toekomstige vrouw “Christel” (†), met wie hij
in 1999 trouwde.
1999 was een mijlpaal in zijn leven toen hij van handwerk overging naar
computer design in 3D en CAD, welke hij ontwikkelde door zelfstudie.
In 2000 plande hij de tijdelijke bouw van het theater voor de musical
Grace in Amsterdam. Zijn enige zoon “Casper” werd geboren in 2001. Dat jaar werd gekenmerkt
door de gebeurtenissen van 11 september, waardoor de 3D-technologie
werd teruggedrongen. De economische situatie dwong hem om
een positie in een meubelbedrijf voor drie jaar te aanvaarden.
In 2004 verhuisde hij naar Jezet-Seating waar hij theaterstoelen ontwierp
en produceerde als consultant.
In hetzelfde jaar werd hij uitgenodigd op een internationale conferentie
in Londen, waar hij zijn uitvinding van het gebruik van meerdere computerprogramma’s
in combinatie presenteerde om zijn complexe artistieke
vormen te berekenen. Deze innovatieve toepassing van technologie is
goed ontvangen door architecten zoals Sir Norman Foster en Zaha Hadid
en is vandaag nog steeds revolutionair.
Hij was een pionier die “Mech modelling” gebruikte in combinatie met
Rhino voor het ontwerpen van de stoelen voor het Blackpools Grand
Theatre de 1.110 zitplaatsen. Hij combineerde traditioneel ontwerp met
nieuwe technologie.
De “C-Stone” en “C-Bench” van Peter Donders zijn gemaakt van een enkele
koolstofkabel die rond een tijdelijke mal is geleid. Het resultaat is
een lucht maar solide structuur, beschreven door Rob Cassy (The Garden
Design Journal) als ‘3D-calligrafie’.
De stoel “batoidea”, ontworpen voor de ontwerpwedstrijd en geproduceerd
door middel van 3D geprinte zandmallen, hetzelfde jaar (2011)
werd deze gepresenteerd op de Moscow Design Week 2011 en vervolgens
gepresenteerd op diverse beurzen in Europa. Vele andere revolutionaire ontwerpen van verschillende vormen en materialen
zijn er gevolgd, vooral voor meubels en sieraden.
Sinds 2013 doceert hij 3D-printing productontwerp aan de SYNTRA-school
in België.
In 2015, de stoel Ti-Join werd een deel van de tentoonstelling MAKING A
DIFFERENCE / A DIFFERENCE IN MAKING. 25 jaar 3D Pinting van
Materialise, België.
2017 Peter werd door de Hong Kong Council uitgenodigd om een lezing
te geven over zijn 3D-geprinte designs.
Shelly “kan worden omschreven als de volgende belangrijke stap als gegoten
brons stoel van een 3D print.
De stoel (37 kg) met een open structuur, op basis van de Art Nouveau-stijl
combineert de nieuwste technologie met een knipoog naar de
lijnen van de natuur.
Tegenwoordig woont en werkt Peter Donders in Bree, België, samen met
zijn zoon.

Ontworpen door PETER DONDERS